Een blog aan mijn been

(lees ook het vorige stukje)

Het materiaal was er. De Gorgias lag panklaar op de plank, de Mozart-impressies stonden al drie jaar lang op een Engelstalig Mozartforum en zelfs dat lange verhaal over mijn eerste Stones concert  was eerder op YouTube te lezen. Kortom, de stukjes in elkaar flansen en er wat plaatjes en muziekjes bij zoeken, daar draaide ik mijn hand niet voor om. Nee, de ellende kwam uit totaal onverwachte hoek.

Geloof het of niet, maar weer was het degene die mijn blog in de virtuele steigers had gezet die er de aanzet toe gaf. Was hij in het begin nog mijn gids en wegbereider, gaandeweg is hij is niet minder dan de spreekwoordelijke nagel aan mijn doodskist geworden.

Mijn blog was amper in de virtuele lucht of hij berichtte dat ik eens “hier” moest kijken. Dat deed ik, en tot mijn stomme verbazing bleek dat ik was doorgedrongen tot de top twintig van Growing Blogs, een lijst van 100 populairste Nederlandse blogs van het moment. “Kijk maar uit dat je bril niet beslaat”, waarschuwde hij nog. Omdat ik binnenshuis ongebrild door het leven ga, was die mogelijkheid uitgesloten. De opwinding was er niet minder om. Al gauw bleek dat wie hoog gestegen is ook diep kan vallen. En dat, mensen, is nu juist de makke. Want eenmaal terug op aarde wil je weer een hoogvlieger worden.

In de loop van 30 april gebeurde er weer iets vreemds. Op die zonnige feestdag ging mijn blog met een duizelingwekkende vaart omhoog. Begin mei kreeg het maar liefst 230 views op één dag te verwerken. Ik (daar heb je het weer) bereikte in no time de allereerste plaats van Growing Blogs en was zelfs doorgedrongen tot de top twintig van Top Blogs, het absolute bloggerswalhalla. Mijn blog had zich bewezen! Wie had dat ooit gedacht? Ik niet.

Ook deze keer was de jubelstemming maar van korte duur. Aan het eind van 7 mei had ik een miezerige twaalf views. Ik kon mijn ogen niet geloven. Er moest wel iets helemaal mis zijn met de tellers van WordPress. Er was niets mis met WordPress. Met wat kunstgrepen wist ik het aantal views de volgende dagen op te krikken tot acceptabeler proporties. Maar de status van topblogger was voorgoed onbereikbaar geworden. En zo staat deze blogger weer met beide beentjes op de grond. A sadder and a wiser man. En een illusie armer.

Lees het vervolg hier.

Geef een reactie

