Bloggen tot het gaatje

op weg naar de eindstreep

(lees ook het vorige stukje)

Mijn laatste twee stukjes over het bloggen zelf waren natuurlijk niet serieus bedoeld. Maar toch. Nu ik ruim drie weken bezig ben, vraag ik me af hoeveel mensen de Gorgias-afleveringen nog volgen. Ik schat een stuk of twee, maar misschien is het er maar een. En dan te bedenken dat er nog 25 afleveringen te gaan zijn. De grote vraag is dus of die laatste lezer de eindstreep zal halen.

Het bloggen zoals het er nu voorstaat, komt in wezen neer op praten tegen mezelf. Zo’n stukje als dit zal niet of nauwelijks gelezen worden. Niet dat dat erg is, maar het is wel tamelijk vreemd om iets te schrijven waarvan je weet dat het niet gelezen wordt. En het dan toch te schrijven. Praten tegen een denkbeeldige lezer die uiteindelijk … jijzelf blijkt te zijn. Maar wat doen mensen eigenlijk het grootste deel van hun leven? Met zichzelf communiceren. Dat klinkt zweverig, maar is simpelweg waar.

Ik ben dus zelf de belangrijkste lezer van dit blog – en luisteraar van de door mijzelf geplaatste muziekjes. Dat is prima, want ik lees mezelf graag en mijn muziekkeuze vind ik heel goed door de beugel kunnen. Toch vraag ik me af waarom ik de hele Gorgias op het internet zet. Het antwoord is dat als er maar één lezer is die er belangstelling voor heeft, dát al voldoende reden is.

dwangneurotisch

Een tweede reden, van meer dwangneurotische aard, is dat ik de neiging heb om iets waaraan ik gemotiveerd ben begonnen ook af te maken. Ook al is de zin ervan in geen velden of wegen meer te bekennen.

Dus schroef ik het tempo op en ga ik dóór, ongehinderd door het feit dat mijn blog maar twee abonnees heeft (mijn loyale dochter inbegrepen), dat maar twee mensen hebben gereageerd op mijn belangstellingspoll (een duidelijker uitslag kun je je niet wensen) en dat het aantal reacties en ratings in verhouding tot het aantal artikelen ‘bedroevend’ laag is.

Lees het vervolg hier.

2 thoughts on “Bloggen tot het gaatje”

  1. Als jet het laat staan komen er altijd mensen langs, die het graag lezen, Kees. en je dankbaar zijn dat een en ander opschreef.

Geef een reactie

