Nicolien (1)

Mijn vrouw en ik besloten om naar het Requiem van Mozart te gaan. Een jaar daarvoor had ik met mijn dochter een uitvoering gehoord in Rotterdam, geleid door de te vroeg overleden dirigent Yakov Kreizberg. Daarvan was ik erg onder de indruk. Mijn vrouw wilde het Requiem óók eens in het echt horen. Dus gingen we samen naar Amsterdam, waar het in het Concertgebouw ten gehore zou worden gebracht.

J.J. Voskuil

Eenmaal in Amsterdam aangekomen zei ik tegen mijn vrouw: “Ik begrijp eigenlijk niet goed dat Voskuil zich te midden van deze drukte zo op zijn gemak heeft gevoeld, omdat hij toch vaak heeft geschreven dat hij het liefst boer was, in alle eenzaamheid ploeterend op het platteland.” Ik had die kennis opgedaan in het epische werk Het Bureau, waarin Voskuils alter ego Maarten Koning de hoofdpersoon is.

Nadat ik met de nodige moeite de auto in de parkeergarage had gestald, staken we over naar het Concertgebouw. Toch nog keurig op tijd.

We zaten achterin de zaal, op de één na laatste rij. Prima plaatsen, de sfeer was ontspannen en informeel. Voordat het concert begon, merkte mijn vrouw op: “Ik geloof dat Nicolien vlak achter ons zit. Kijk jij ook eens”. Ik wachtte tot zich een geschikt moment voordeed om onopvallend en neutraal achterom te kijken. “Ja verdomd zeg, die vrouw lijkt sprekend op haar”, antwoordde ik.

Lousje Voskuil speelt een prominente rol in het werk van Voskuil. Daarin gaat ze als Nicolien, de vrouw van Maarten Koning, door het leven. We hadden dus al een beeld van haar, want Voskuil heeft zijn boeken naar de werkelijkheid geschreven, “om het leven bij zijn lurven te grijpen”, zoals hij het zelf heeft uitgedrukt.

lees het vervolg hier.


Geef een reactie

