Het rijbewijs (2)

Lees ook: Het rijbewijs (1).

Ik koos een rijschool die garandeerde dat “wij iedereen aan een rijbewijs helpen”. Ik had zo mijn bedenkingen bij die belofte. De “wij” van de website bleek een zzp-er te zijn die zich van bouwvakker tot rijinstructeur had omgeschoold. Een joviale, gevatte man, wiens veel te dikke buik verried dat hij nu een zittend beroep had. Zijn credo was learning by doing. “Je kunt achter het stuur gaan zitten en  zelf rijden”, zei hij zonder omhaal van woorden en nam zelf op de passagiersstoel plaats. “Eerst de koppeling ingetrapt houden, daarna laat je hem langzaam opkomen en geef je gas. De functie van de koppeling is … ” Dat laatste ging geheel aan me voorbij. Na zijn summiere uitleg droeg hij me op om te gaan rijden.

Dat gebeurde wonderbaarlijkerwijs nog voordat het lesuur verstreken was. Ik moest de vorige leerling, een kind van een jaar of 18, naar huis brengen. Met kloppend hart, knikkende knieën en trillende handen, maar met veel verbale bravoure reed ‘ik’ naar het betreffende adres. In feite was het mijn rijleraar die het klusje klaarde. Ik had het dubbele gevoel dat ik voor spek en bonen, als door een automatische piloot geleid, achter het stuur zat, maar tegelijkertijd ook verantwoordelijk was voor de goede afloop.

“Hier heb je de kaart waarop ik je vorderingen bijhoud. Neem die de volgende keer weer mee”, droeg mijn instructeur me aan het eind van de les op. Nadat ik de diverse onderdelen van de autorijkunst had bestudeerd, zakte de moed me in de schoenen. Waar was ik in hemelsnaam aan begonnen? Had ik mezelf niet schromelijk overschat? Zou het me ooit lukken om aan alle vereisten te voldoen?

“Voor een eerste keer ging het nog helemaal zo slecht niet”, vertelde ik  mijn dochter om mezelf wat op te peppen. Aan haar gezicht kon ik zien dat het er absoluut niet overtuigend uitkwam.

Ik zag als een berg op tegen de volgende les Maar aan opgeven dacht ik nog niet. De mentale schade daarvan zou te groot zijn. Tegen beter weten in besloot ik dat er niets anders opzat dan die volgende les af te wachten en maar te zien waar het schip zou stranden.

Lees het vervolg hier.

One thought on “Het rijbewijs (2)”

Geef een reactie

