Het rijbewijs (3)

Lees ook: Het rijbewijs (2).

Het duurde eindeloos lang voordat ik zelfstandig kon wegrijden zonder dat de motor afsloeg omdat ik de koppeling weer eens te snel had laten opkomen. Dat veroorzaakte niet alleen grote commotie voor op groen springende stoplichten, maar had ook tot gevolg dat ik geneigd was om zo min mogelijk te stoppen. Dat vermijdingsgedrag leidde tot tal van bijna-botsingen. Zelfs langdurig oefenen op stille weggetjes leverde nauwelijks verbetering op.

Dat moet een stille wrok bij mijn instructeur hebben opgewekt, want hij nam op subtiele wijze wraak door mij in situaties te brengen waarvan hij van tevoren wist dat ik er prompt de verkeerde oplossing voor zou kiezen. Zo ben ik menigmaal een fietspad opgereden, wel in het besef dat de weg er nogal smal was voor een auto, maar pas achteraf doordrongen van de stupiditeit van mijn handelen. Zo ontwikkelde zich langzaam maar zeker een gecompliceerde haat-liefdeverhouding tussen mijn rijleraar en mij.

“Probeer het eens een keer goed te doen!”, riep hij uit. Mijn tot vervelens toe herhaalde fouten vergden het uiterste van zijn ongeduldige aard. Andere keren krikte hij mijn zwaar gehavende zelfvertrouwen op na mijn zoveelste blunder: “Dat lijkt misschien een domme fout, maar ik heb leerlingen meegemaakt die het er in die situatie heel wat slechter vanaf brachten”. “Ik vind dat je verdomd cool blijft”, prees ik hem op mijn beurt wanneer ik weer eens rechtsaf was geslagen hoewel hij duidelijk “linksaf” had opgedragen of omgekeerd. De spanningen liepen soms zo hoog op dat we na afloop van de les enige tijd in de auto bleven napraten om geestelijk weer enigszins in balans te komen.

Lees het vervolg hier.

Geef een reactie

