Het rijbewijs (4)

Lees ook: Het rijbewijs (3)

Ik was een vaste bron van inkomsten voor mijn instructeur geworden. Maar zijn beroepseer was zo groot dat het voor hem een obsessie werd om iets van vooruitgang in mijn rijvaardigheid te bewerkstelligen. Als ik daar blijk van had gegeven, was zijn enthousiasme vergelijkbaar met dat van een moeder die haar kind zijn eerste wankele pasjes ziet zetten. Tussen de bedrijven door voerden we ook nog eens heftige politieke discussies. Dat stond wederzijds respect niet in de weg. Er ontstond zelfs een merkwaardige vorm van vriendschappelijkheid tussen hem en mij, als van mensen die nu eenmaal tot elkaar veroordeeld zijn en er samen maar het beste van moeten zien te maken.

Ondertussen had ik ongemerkt het point of no return gepasseerd: opgeven zou een gevoel van fundamenteel falen teweeg hebben gebracht en ook verspilling van heel veel lesgeld zijn geweest. Daar stond tegenover dat er nauwelijks uitzicht bestond op het behalen van het rijbewijs. Het áántal kruisjes achter de diverse rijonderdelen op mijn instructiekaart was niet alleen bijzonder gering, maar zo’n kruisje verscheen er ook bijna altijd in vier keer op, telkens een kwart kruisje, een nauwelijks zichtbaar streepje, en met schier eindeloze tussenpozen. Er dreigde een uitzichtloze patstelling te ontstaan, een levensgroot dilemma.

theorie-examenVoor het zover was, deed mijn rijinstructeur een meesterzet. “Ik heb de datum voor je theorie-examen in principe vast laten leggen”, vertelde hij me onverwacht. Uit de lange ervaring die ik onderhand had met andere leerlingen begreep ik dat hij aanstuurde op dat andere, allesbeslissende examen: het afrijden. Enerzijds gaf hij me zo enig vertrouwen in een goede afloop, anderzijds werd de druk groter. Dat laatste was een niet geringe handicap, omdat ik elke les al met de zenuwen in mijn lijf begon. Er waren zelfs momenten geweest dat ik zo hard in het stuur had geknepen dat ik dacht dat mijn handafdrukken erin zouden blijven staan.

Lees het vervolg hier.

Geef een reactie

