Vakantie

Mijn vader is iets hoogs bij de padvinderij. Kort na de zware aardbeving in Skopje in 1963 vertrekt hij naar Griekenland voor de wereldjamboree.

Ik ben acht jaar en erg aan mijn vader gehecht, ook al is hij vooral druk met andere zaken en bemoeit hij zich maar weinig met mij. De weken gaan voorbij. “Mam, komt pappa vandáág terug?” vraag ik mijn moeder bijna elke dag. “Hij is nog op vakantie”, is het vaste antwoord van mijn moeder, “binnenkort is hij weer thuis”.

... het verhaal van de man die even een pakje sigaretten ging kopen ...Maar hij blijkt een variant op de man die even een pakje sigaretten ging halen en nooit meer thuiskwam. Want ook hij keert niet meer terug. Niet naar ons huis tenminste. De antwoorden van mijn moeder worden met de dag bitser. Ik vraag haar niet langer waar hij blijft.

De maanden verstrijken en van mijn vader nog steeds geen teken van leven. De kerstvakantie breekt aan en wij gaan bij de ouders van mijn moeder logeren in Zuid-Limburg.

Op een avond verschijnen mijn moeder, oma en tante in onze slaapkamer. “Pappa en mamma zijn uit elkaar,” vertelt mijn tante ons, en ze voegt eraan toe: “jullie pappa komt niet meer naar huis”. Mijn moeder staat er met rode, gezwollen ogen zwijgend bij.

Na deze mededeling barst ik in overdreven snikken uit. Ik voel aan dat dit een dramatisch moment is en dat van mij verwacht wordt dat ik heel verdrietig ben.

Hoewel ik me eigenlijk helemaal niet zo voel, voldoe ik aan de onuitgesproken verwachting. Ik stop mijn hoofd theatraal onder mijn kussen. Ik speel toneel en ben me daar heel goed van bewust. Mijn oma en tante troosten me en ik laat me dat welgevallen. Mijn moeder kijkt vanaf een afstandje toe.

Eenmaal weer thuis zie ik op een ochtend kleine koperen kannetjes en andere prullaria op de schoorsteenmantel staan, waarvan ik de herkomst niet kan thuisbrengen. “Wat is dat mam?”, vraag ik mijn moeder. “Uit Griekenland”, antwoordt ze.

zie deel 2 hier

Geef een reactie

