Kerstdroom

Afgelopen nacht droomde ik dat ik een onduidelijk publiek toesprak. De ene na de andere volzin rolde uit mijn mond. Het gloedvolle betoog dat ik hield was schitterend opgebouwd, werd bijzonder overtuigend gebracht en was bovendien heel educatief.

Ik legde het verschil uit tussen het ‘gewone’ volk, mensen die alleen hun arbeidskracht kunnen inzetten om aan de kost te komen, en het volk als een verzameling individuen die slechts hun nationaliteit gemeen hebben. Ik wilde duidelijk maken dat het werkvolk door internationaal opererende plutocraten wordt uitgebuit en dat de economische crisis de schuld is van het kapitaal, vaag aangeduid met ‘de financiële markten’.

“Niets bijzonders,” zult u misschien zeggen “zoiets zou je in een stukje op de website van de NRC geschreven kunnen hebben.” Dat is waar, maar in mijn droom figureerde niemand minder dan Johan Cruijff. Hij was het helemaal met me eens. Ik refereerde aan de Amsterdamse buurt Betondorp waar hij vandaan komt, als voorbeeld van een volkswijk waar de mensen hun jatten moeten laten wapperen zonder anderen uit te buiten terwijl ze zelf uitgebuit worden. En passant herinnerde ik Johan aan de veel te grote bal waarmee hij als kind goed uit de voeten kon. Hij beaamde alles met een glimlach.

Nadat ik nog eens goed had benadrukt dat echt productieve Nederlanders veel meer gemeen hebben met hun lotgenoten in België, Zwitserland en Duitsland dan met hun speculerende landgenoten die zich met niets anders bezighouden dan handel die ten koste gaat van anderen, die alleen maar rijk worden omdat anderen voor hen werken, en Johan andermaal zijn instemming had betuigd, vervloog mijn droom.

Geef een reactie

