Grijp uw kans en download helemaal legaal een gratis novelle!

imagesIk las vandaag op de website van de NRC dat de Vlaardingse schrijver Alex Boogers het initiatief heeft genomen om zijn novelle Wanneer de mieren schreeuwen gratis ter beschikking te stellen. U kunt het boekje downloaden op een speciaal daarvoor bestemde webpagina (als pdf- of epub-bestand) .

mierenHet boekje heeft als thema de gewelddadige dood van een dertienjarig Rotterdams jochie en is gebaseerd op het trieste lot van Sedar Soares, die werd doodgeschoten ‘omdat’ hij een sneeuwbal gooide naar de auto  van ….  ja hoe moet je nu iemand noemen die zoiets onvoorstelbaars doet? Ik kan niet op het juiste woord komen. U mag het zelf invullen.

Ik kan u ondertussen melden dat ik het boekje aan mijn vrouw heb voorgelezen en dat wij het beiden een aanrader vinden.

Wie niet kan wachten en Boogers’ novelle direct digitaal ter hand wil nemen, klikke deze link aan. Wie nog even geduld heeft en eerst een korte video die betrekking heeft op deze novelle wil bekijken, kan hier terecht En wie nóg meer achtergrondinformatie behoeft, in de vorm van een interview met de schrijver, leze dit artikel.

Ik vind het niet passend om u die dit boekje ter hand gaat nemen veel leesplezier toe te wensen. Daarvoor is de gebeurtenis waarop het gebaseerd is te tragisch en te afschuwelijk. Het is alweer tien jaar geleden, maar ik kan me de machteloze woede die ik voelde nadat ik van het doodschieten van Sedar kennis had genomen nog herinneren als de dag van gisteren. Ik maak me sterk dat u, lezer, dezelfde ervaring heeft.

Alex Boogers (foto Krijn van Noordwijk)
Alex Boogers (foto Krijn van Noordwijk)

Een gedachte over “Grijp uw kans en download helemaal legaal een gratis novelle!”

  1. Het is zinloos geweld. Dat lijkt een pleonasme voor de pure pacifisten onder ons, maar soms is geweld, bijv. ter (zelf)verdediging, onvermijdelijk.

    De schrijver heeft een optimistische visie, hij zegt: “Het verhaal van Sedar mag niet weggaan. Het kan gespreksonderwerp worden op scholen. (…) Zo kweek je begrip. Je zorgt voor besef. Als docent heb je een verhaal dat iets wezenlijks raakt, en waar je met je studenten echt over kan spreken. Je zet jonge mensen aan het denken. Daar gaat het om. Het is toch geweldig als je dat met literatuur kan bereiken?” Laten we hopen dat hij daar gelijk in heeft.

Geef een reactie

